ДВИГАТЕЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ СТУДЕНТОВ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ
Аннотация
The purpose of the study is to determine and evaluate the volume of motor activity of modern students in the semester cycle, to compare the results of the study with the data obtained in 2013. Organization and methods of research. From September 2022 to February 2023, 708 students of the National Research University "BelSU" took part in the study, including 431 girls and 277 boys studying in the 1st and 2nd courses. Research methods: study, analysis, comparison of scientific and methodological literature data; pedometry; questionnaire; statistical processing of the results obtained. The results of the study and their discussion. In order to study the volume of motor activity of students of the National Research University "BelSU" with the help of pedometry, the number of steps in daily, weekly, monthly and semester cycles was calculated. Statistical processing of the obtained results revealed the reliability of differences (p≤0.05 according to the Wilcoxon w-criterion) in the indicators of motor activity, both boys and girls. The results obtained and their comparison with the data of previous studies indicate that the average daily volume of students' motor activity has significantly decreased over the past 10 years. Conclusions. Students are characterized by a lack of motor activity due to the modern hypodynamic mode of educational activity in a situation associated with a long period of distance learning, a decrease in motivation for independent motor activity.
Литература
2. Грачев, А. С. Изучение двигательной активности студентов различных специальностей / А. С. Грачев, Е. В. Гавришова // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 5. – С. 176.
3. Журавлёва И.В., Студенты: поведенческие риски и ценностные ориентации в отношении здоровья / И.В. Журавлёва, Л.Ю. Иванова, Г.А. Ивахненко // Вестник Института социологии. – 2013. – №6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/studenty-povedencheskie-riski-i-tsennostnye-orientatsii-v-otnoshenii-zdorovya (дата обращения: 14.04.2023).
4. Кондаков, В. Л. Причины снижения интереса студентов к занятиям физической культурой и спортом / В.Л. Кондаков, Е.Н. Копейкина, Н.В. Балышева, А.Н. Усатов, Д.А. Скруг // Физическое воспитание студентов. – 2015. – № 1. – С. 17-21.
5. Москвичева М. Г. Проблема здоровья и здоровый образ жизни современного человека (социологический анализ) / М. Г. Москвичева, Н.В. Бредихина // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. – 2006. – № 2 (57). – С. 196–201.
6. Пупышева, З.С. Эффективные формы физкультурно-оздоровительной деятельности в вузе: российский и зарубежный опыт / З.С. Пупышева, Ю.А. Карвунис. // Вестник Томского государственного университета. – 2015. – №393. – С. 209-212.
7. Человек. Анатомия. Физиология. Психология: энциклопедический иллюстрированный словарь / под ред. А.С. Батуева, Е.П. Ильина, Л.В. Соколовой. – Москва [и др.]: Питер. – 2007. – 672 с.
8. Усатов, А.Н. Взаимосвязь энергозатрат и их восполнения в зависимости от двигательной активности и места проживания студентов/ А.Н. Усатов, В.Л. Кондаков, Е.Н. Копейкина, Н.В. Балышева // Теория и практика физической культуры: науч.-теоретич. журнал. – М., 2020. – № 7. – С. 30-32.
9. Garcia-Alvarez, D. and R. Faubel, Strategies and Measurement Tools in Physical Activity Promotion Interventions in the University Setting: A Sys-tematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. – 2020. – Vol. 17, is. 18. – P. 6526.
10. Voloshina LN, Kondakov VL, Tretyakov AA, Kopeikina EN, Cretu M, Potop V. Modern strategies for regulating the motor activity of preschool and school age children in the educational space. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2018. – Vol. 22, is. 2. – P. 114–119.
11. Guthold, R., et al., Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1.9 million participants. Lancet Global Health. – 2018. – Vol. 6, is. 10. – P. E1077-E1086.
12. Kolokoltsev, M.M., et al., Physical activity as a factor to improve the quality of student life. Obrazovanie I Nauka-Education and Science. – 2020. – Vol. 22, is. 5. – P. 150-168.
13. Silva, R.M.F., C.R. Mendonca, and M. Noll, Barriers to high school and university students' physical activity: A systematic review protocol. International Journal of Educational Research. – 2021. – Vol. 106. – P. 5.
14. WHO Recommendations on Physical activity and sedentary lifestyle: a brief overview. Geneva: World Health Organization; 2020. License: CC BY-NC-SA 3.0 IGO
Copyright (c) 2023 Копейкина Евгения Николаевна, Кондаков Виктор Леонидович, Волошина Людмила Николаевна, Бочарова Валерия Игоревна
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.